دکتر نعمتی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۲۹ | 
  • جایگاه فعلی صنعت سرامیک در کشور چگونه است؟
ای کاش به جای مطرح کردن این سوال، به عنوان یک انجمن علمی متولی موارد مربوط به کلیات این صنعت در کشور، شاخص های مشخص تری را تعیین می کردید. جایگاه فعلی یعنی چه؟ از چه جهت؟ به عنوان یک فعال اقتصادی، این سوال مفهومی ندارد. حداقل می توان با اجماع نخبگان صنعت و همکاری بقیه انجمن ها و فیلدهای صنعتی، چند شاخص را تعیین کرده و با استفاده از آن ها یک مقایسه ی جامع انجام دهیم. به طور کلی مسلم است که به عنوان  یک صنعت وابسته به صنعت ساختمان و به عنوان یک فیلد اقتصادی، در جنگ اقتصادی فعلی وضعیت کلی بسیار نامطلوب بوده و یک آینده گنگ برای آن وجود دارد. امیدوارم در این جنگ اقتصادی، صنایع قدرتمند و کیفیت طلب باقی بمانند تا جایگاه صنعت ما در کشور  و دنیا بهبود یابد.
  • نقش انجمن های علمی در ارتقاء این جایگاه چیست؟
با وجود اینکه بنده در این انجمن به مدت 2 دوره عضو هیئت مدیره و 1 دوره به عنوان بازرس فعالیت داشته و احترام و علاقه زیادی برای آن قائل هستم اما حداقل در دو دوره اخیر، انجمن را محو می بینم. آیا هنوز انجمن علمی سرامیک وجود دارد و فعالیت می کند؟ و اگر بله چرا هیچ شنیده ای ازآن نیست. انتظار ما از انجمن علمی سرامیک بسیار بالاتر است. بنده به عنوان یک عضو حقیقی و مدیر عضو حقوقی انجمن اعلام می کنم که از نظر اینجانب انجمن در حال حاضر به سمت محو شدن میل میکند . امیدوارم این نظر بررسی شده و در صورتی که درست است اقدامات لازم جهت اصلاحات انجام گیرد.
  • با توجه به اهمیت صنعت کاشی و سرامیک، نقش شرکت شما در این صنعت چگونه است؟
شرکت ما در بخش لعاب که یک بخش خاص و محدودی از صنعت سرامیک کشور می باشد فعالیت دارد و در بخش لعاب جز  بازیگران اصلی است. شرکت ما در سه سال اخیر روند صعودی داشته و شاهد موفقیت های چشمگیری بودیم. لعابیران به عنوان تنها شرکت لعاب سازی بورسی بوده و اطلاعات آن در سایت اطلاع رسانی بورس کشور قابل مشاهده است. لعابیران در بخش لعاب نقش کلیدی دارد و رهبر صنعت لعاب کشور تلقی می شود.
  • شرکت لعابیران در چه سالی و در کجا تاسیس شد؟
شرکت لعابیران در سال 1360 در تهران تاسیس شد و دفتر مرکزی آن نیز در تهران است. کارخانه ما نیز در 25 کیلومتری شهر شیراز واقع شده است.
  • مزیت رقابتی محصول شما در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار چیست؟
شرکت لعابیران با تولید انواع فریت و لعاب های ترکیبی، انواع پیگمنت و انگوب و ... در بالاترین سطح کیفیت تولید قرار دارد و بهترین برندهای کاشی در زمره ی مشتری های ما می باشند. ما در سال 1396 بحث صادرات را در دستور کار قرار دادیم و با هدف 2000 تن در سال 96، با 200% افزایش، 4000 تن به کشور ترکیه که جزء 5 کشور برتر در این صنعت می باشد صادر کردیم. لعابیران در کشور ترکیه ثبت برند انجام داده و دارای دفتر می باشد. هدف بعدی برای سال 97 ورود به بازارهای شرق اروپاست. هم اکنون نیز شرکت ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس رنگ و لعاب صادر می کند که می تواند فرصت جدیدی برای پیشرفت فراهم آورد. کیفیت بالا، ثبات کیفیت، قابل اعتماد و پیشتاز بودن و استراتژی های تهاجمی و توسعه ای که در این شرکت به خوبی تعریف و اجرا شده است از مزیت های رقابتی این شرکت به شمار می آیند.
شرکت لعابیران که در آینده ی نزدیک به یک شرکت بین المللی تبدیل می شود. این شرکت بیش از 300% افزایش سود و 60% افزایش سرمایه داشته است که مجمع آن در سال 96 برگزار شد و تا 1 ماه آینده ثبت می گردد. شرکت ما برای 1 سال آینده نیز40% دیگر افزایش سرمایه را در دستور کار دارد.
شرکت ما تکنولوژی جدید کوره را وارد کشور کرد . اولین کوره در لعابیران از بهمن ماه 96 با 400% افزایش ظرفیت و 66% کاهش مصرف سوخت و مزایای دیگر راه اندازی شد. در طی 2 سال آینده(97 و 98) نیز 16 کوره دیگر شرکت لعابیران نیز به تکنولوژی جدید مجهز خواهند شد. به این ترتیب هدف ما در مقطع زمانی 3 ساله، افزایش 400 % کل ظرفیت تولیدی شرکت بوده و  اولین شرکت 100 هزار تنی کشور و منطقه خواهیم بود.
  • وضعیت استقبال از نمایشگاه در مقایسه با سال های گذشته چگونه بوده است؟
نمایشگاه فرصت خوبی برای انتقال اطلاعات و با خبر شدن از رویدادهای کشور و منطقه می باشد. نمایشگاه بین المللی تهران در سطح جهان مطرح نیست اما در مقایسه با سال قبل از رونق کمتری برخوردار بوده است.
هم اکنون که در پایان روز سوم هستیم، جلسات و مذاکراتی که امسال در غرفه ما انجام گرفته است در مقایسه با سال گذشته بیشتر و رضایت بخش بود اما وضعیت کلی نمایشگاه با توجه به وضعیت محیط  کسب و کار صنعت سرامیک به طور محسوس رونق کمتری داشت و خیلی دور از انتظار نبود.
در شرایط فعلی، حضور در نمایشگاه جزء دستور کار شرکت هایی است که استراتژی تهاجمی و توسعه ای دارند  ولذا از تمام شرکت های فعال در این زمینه درخواست می شود برای ایجاد رونق، در همایش ها و نمایشگاه ها حضور فعال تری داشته باشند. اگر استراتژی شرکتی تدافعی و انقباضی باشد منطقی است که در این شرایط در نمایشگاه شرکت نکند.
به هر حال امیدواریم از این جنگ اقتصادی سربلند بیرون بیاییم چرا که همیشه شرایط سخت است که تفاوت ها را مشخص می کند.  انتقاد از وضعیت فعلی اقتصاد و جامعه منطقی است اما نجات بخش نبوده و برای موفقیت باید از خودمان شروع کنیم.