مصاحبه خبرگزاری مهر با دکتر همدانی در حاشیه جلسه هم اندیشی

 | تاریخ ارسال: 1395/8/19 | 

در حاشیه برگزاری جلسه هم ­اندیشی اساتید برجسته سرامیک برای اعتراض به سرفصل ها و برنامه های درسی گرایش سرامیک که توسط کمیته برنامه ریزی وزرات علوم مصوب شده، خبرگزاری مهر با آقای دکتر محمدتقی همدانی عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد دانشگاه تبریز و عضو هیات مدیره انجمن سرامیک ایران، مصاحبه ­ای انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد تقی همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اعضای هیات علمی توقع داشتند که انتخاب عنوان رشته در کمیته های برنامه ریزی وزارت علوم به صورت عام باشد اما در حوزه مهندسی مواد عنوان رشته با یکی از گرایش ها تدوین شده است.

وی افزود: در کمیته برنامه ریزی رشته مهندسی مواد سرفصل ها و برنامه های درسی گرایش سرامیک تغییر کرد اما این تغییرات بدون حضور و استفاده از اساتید تخصصی حوزه بود به همین دلیل برخی از دروس اصلی این گرایش حذف و برخی دچار تغییر نام شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تاکید کرد: دروسی که از این گرایش حذف شده به عنوان دروس اصلی این حوزه بوده و در صنایع کاربرد زیادی داشته است.

همدانی گفت: به طور مثال در صنعت شیشه درس شیشه و آزمایش شیشه بسیار مهم است که این درس از گرایش سرامیک به طور کامل حذف شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر بدنه های سرامیکی نیازمند لعاب هستند، افزود: این درحالی است که در بازنگری جدید درس لعاب از گرایش سرامیک حذف شده است بنابراین با این سرفصل ها دانشجویانی که تربیت می شوند نمی توانند در صنایع مشغول به فعالیت شوند.

تدوین دروسی که در حوزه سرامیک کاربرد ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تاکید کرد: همچنین در این کمیته دروس جدیدی تدوین شده که این دروس در حوزه سرامیک کاربردی ندارند.

همدانی اظهار داشت: به طور مثال درس عملیات حرارتی در سرامیک ها تدوین شده که چنین موضوعی در سرامیک وجود ندارد و مربوط به حوزه متالورژی است.

وی خاطرنشان کرد: طی ۳۰ سال گذشته با راه اندازی رشته سرامیک در دانشگاه های کشور ما در زمینه تولید لعاب به خودکفایی رسیده درحالی که قبل از ایجاد این رشته لعاب مورد نیاز به صورت صادراتی بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز اظهار داشت: بنابراین با حذف درس لعاب متخصصان نمی توانند اقدام به تولید لعاب های جدید مورد نیاز صنعت کنند.

همدانی گفت: با برنامه های درسی که تدوین شده نمی توان متخصصانی تربیت کرد که کیفیت محصولات سرامیکی کشور را افزایش دهند بنابراین اکنون صاحبان صنایع کشور از این تغییر و تحولات وحشت زده هستند.

وی با بیان اینکه کاشی بخش عمده ای از صنایع سرامیک کشور را به خود اختصاص می دهد، افزود: در برنامه درسی جدید سرامیک واحد درسی کاشی بسیار کم رنگ شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز عنوان کرد: زیر ساخت علمی دانشجویان در مقطع کارشناسی شکل می گیرد و اگر برنامه درسی در این مقطع به درستی تدوین نشود آینده عملی کشور زیر سوال خواهد رفت.

حضور تنها یک استاد سرامیک در کمیته برنامه ریزی مهندسی مواد

وی اضافه کرد: کمیته برنامه ریزی مهندسی مواد وزارت علوم متشکل از ۸ استاد است که تنها یکی از اساتید این کمیته متخصص در حوزه سرامیک است و عدم حضور اساتید سرامیک در این کمیته موجب شده تا برنامه های درسی تدوین شده متناسب با حوزه سرامیک نباشد.

همدانی اظهار داشت: موضوع اشکالات برنامه درسی گرایش سرامیک به این کمیته ارائه شده اما باتوجه به طی مراحل قانونی تصویب رشته مهندسی مواد و متالورژی این کمیته اقدام به تغییر برنامه های درسی نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه دانشگاه های بزرگ کشور می توانند برنامه درسی مستقل تدوین کنند به دنبال تدوین برنامه درسی برای سرامیک در این دانشگاه ها هستیم که دانشگاه های کوچک تر نیز بتوانند از این برنامه استفاده کنند.

لینک خبر: http://www.mehrnews.com/news/3813673